LAATSTE BLOG UIT ZUIDAFRIKA ❤

30 juni 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hoi lieve lezers,

Wij hebben alweer een hele tijd niks meer geschreven aan onze blog. We hebben het heerlijk druk gehad met allemaal super leuke toffe activiteiten en ook met minder leuke verplichtingen tegenover school. We zijn momenteel alles aan het afronden. Opdrachten inleveren voor school, alle projecten op stage afgerond en nu komt het eind in zicht.

We kunnen zeggen dat we een waanzinige periode van ons leven hebben meegemaakt. We zijn beide ontzettend dankbaar dat we deze kans hebben gekregen en ook met beide handen hebben aangepakt. Een tijd om nooit te vergeten en waar we met een glimlach en trots gevoel naar terug zullen kijken.

Op stage hebben we afgelopen maand nog mooie projecten op de been gezet. We hebben een workshop gegeven voor de verpleegkundigen over gedrag na een hersenbeschadiging. Tijdens het begin van onze stage hoorde we vaak dat kinderen zich vaak 'naughty' gedragen, echter is dit vaak te verwijten aan een hersenbeschadiging en hebben de kinderen hun gedrag niet onder controle en weten niet hoe zij zich op sociaal vlak moeten gedragen. Dit wordt vaak aangezien als slecht gedrag, terwijl de kinderen (in de meeste gevallen) oprecht weinig kunnen veranderen aan de situatie.
Door vele werd onze workshop positief ontvangen en kregen we complimenten en bedankjes voor het uitvoeren ervan.
Daarnaast hebben we een ander project bedacht, een visuele representatie van de regels op de afdeling. Dit hebben we gemaakt met picto's, voor vele kinderen is een afbeelding begrijpelijker. Deze picto's hebben we ook gebruikt om de dagindeling te visualiseren. Veel kinderen hebben structuur nodig en met deze picto's maakt dit het een stuk leuker, beter te begrijpen en interessanter voor de kinderen.

Naast hard werken om deze projecten te bewerkstelligen, hebben we ook ontzettend genoten van de tijd dat we vrij waren.
Zo hebben we veel dansjes gedaan op Long Street. Ook hebben we musea bezocht over District Six. Aangezien wij in deze geschiedenisrijke wijk wonen; vonden wij het ook belangrijk hier meer over te weten. Kort gezegd is District Six een wijk waar 50 jaar geleden nog veel te beleven was en waar vele rassen gemoedelijk samen leefden. Alle mensen werden uit huis gezet en zijn richting de Cape Flats (townships) gestuurd, daarna is de wijk met de grond gelijk gemaakt.
Ook hebben we het Kasteel bezocht, dit heeft ook een Nederlands verleden, iets met 'landje inpik'.

Een heel leuk weekend was het weekend met Hemelvaart. Dit begon er mee dat Jitske jarig was en we met z'n tweeën een super leuke dag van hebben gemaakt. De dag begon met paragliden van signal hill, lekker lunchen bij Waterfront en savonds sushi eten met ons nieuwe huisgenootje ( zouden we bijna vergeten te vertellen, voor ons is ze niet meer nieuw, maar we hebben een heel gezellig huisgenootje erbij, Manon!). De volgende dag gingen wij met zijn tweeën vroeg op pad, omdat er een leuk weekend gepland stond. We zijn naar Cederberg geweest om een weekendje te gaan hiken. Oprecht een super ervaring, in the middle of nowhere met z'n tweeën in een bungalow. De hikes waren leuk om te doen;  we hebben oude muurschilderingen gezien van de Khoisan; de berg ingeklommen langs prachtige watervallen en we hebben een spontane hond als hikeguide gehad. Kortom topweekend.

Sylvana heeft samen met Manon een safari gedaan, 2 uurtjes van Kaapstad vandaan. Eerst in een safariauto langs allerlei mooie wilde dieren: giraffes, zebras, springbokken en struisvogels. Bijna de big five gespot maar helaas liet de luipaard niks van zich weten. Maar dat maakte de olifant, buffel, leeuw en de neushoorn meer dan goed. Daarna hebben deze stoere meiden een quad safari gedaan, hier hebben ze langs alle wilde dieren gecrossd. Voor Sylvana is dit wel een persoonlijk hoogtepuntje.

Nog meer highlights waren; hightea in mount nelson hotel; eindelijk de tafelberg beklommen; zee kajakken in Hermanus; sandboarden in Betty's Bay; en nationaal park bij Langebaan.

Helaas komt aan elk avontuur een eind en zo ook aan die van ons.
Vanavond gaan we nog een laatste keer met zijn vieren stappen en voor een goede afsluiting zorgen.
Morgen splitsen onze wegen. Sylvana gaat nog met Kim en Syrma route 62 rijden en over een weekje vliegt ze naar Libanon om weer herenigd te worden met familie en nog een beetje bij te kleuren, want dat lukt niet in de Kaapse winter.
Jitske gaat nog drie weken door Zuid-Afrika reizen met Martijn, langs de oostkust richting Krugerpark om ook de Big Five te spotten.

Wij hebben een top tijd gehad in Zuid-Afrika. Wij willen jullie bedanken voor het lezen van onze blog, baie baie dankie.

Ons is klaar. Liefs Sylvana en Jitske

1. Mirjam:
    1 juli 2017
    Leuk om met jullie mee te mogen maken wat de belevenissen waren.
    Syl genieten van libanon je familie heeft je erg gemist en zal blij zijn om je weer te zien groetjes Mirjam
  2. Sylvana en Jitske:
    7 juli 2017
    Bedankt lieve Mirjam voor je lieve reactie! Leuk dat je ons hebt gevolgd :) Genieten ga ik zeker doen, tot snel in Nederland! xxx