Heftige eerste stageweken en toffe weekenden.

23 april 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dag allemaal,

Hier weer een berichtje van ons vanuit het zonnige Zuid-Afrika!

We zijn alweer twee weken bezig met onze stage in het kinderziekenhuis voor chronisch zieke kindjes. De stagedagen zijn vermoeiend. We staan vroeg op maar onze werktijden zijn eigenlijke verre van vermoeiend (8.30 tot 16.00 met 2 pauzes van totaal 1.5 uur). Het meest vermoeiende zijn alle indrukken en verhalen over de kinderen. Het is onbeschrijfelijk wat we hier zien en horen. De kindjes zijn zo lief en onschuldig (op een paar ondeugden na!). En als je hoort wat er met sommige kinderen gebeurd is, of hoe hun leventje eigenlijk nooit zo onbezorgelijk zal kunnen worden zoals de onze dat wel is, breekt je hart.

Onze stage biedt wel een ontzettend mooie kans. We hebben beide onze eigen cliënten, waarmee we de komende tijd mogen  werken. De cliënten verschillen ontzettend van elkaar. Zo zijn er eet- en drinkproblemen, er zijn hier redelijk veel kinderen  met een sonde. Maar ook veel onderontwikkelde kinderen omdat ze weinig blootgesteld zijn aan taal en speelgoed. De meeste oorzaken hiervan zijn ontzettend triest om te horen. Het is voor ons waardevol en mooi om te zien hoe we met deze kinderen kunnen werken, ook al kun je in bepaalde gevallen maar minimale communicatie ontwikkelen. Ook ontzettend leuk is om met wat oudere kinderen te werken, de puberleeftijd..! Vooral een uitdaging om ze te stimuleren en te bekijken welke talenten je kunt laten ontwikkelen.  In deze leeftijdscategorie, gaat het vooral om niet aangeboren hersenletsels, waar ook cognitieve problemen bij komen kijken.

Gelukkig kunnen we na onze stage ontspannen en leuke dingen doen. Met paasweekend hadden we 4 dagen vrij. Hier konden we nog meer ontdekken van dit prachtige land. Jitske was ziek dus heeft zich alleen beperkt tot de overdag activiteiten, en ging lekker slapen toen Sylvana samen met de andere meiden het bruisende nachtleven van Kaapstad ging vergezellen.

Op goede vrijdag zijn we spontaan naar Paarl gereden, hier heb je prachtige wijnlandschappen. We zijn naar een Crocodile Farm geweest, waar we kennis hebben gemaakt met 4 gevaarlijke slangen. We hebben er zelfs eentje om onze nek gehad. Daarna kregen we een rondleiding door de krokodillenbassin, waar we de kans kregen om een kleinere krokodil vast te houden. Echt ontzettend tof om te doen, en een klein beetje trots op ons zelf dat we onze angst hebben overwonnen.
In de avond zijn we gaan uiteten bij Café Africa, waar allerlei verschillende Afrikaanse gerechten op tafel werden geserveerd. Voor de ultieme Afrika ervaring waren de muren beschilderd, werden onze handen aan tafel gewassen zodat je met je handen kon eten en kwamen er tijdens het eten mensen een tof optreden geven in Afrikaanse stijl. Sylvana heeft samen met de locals gedanst, al met al een geweldige avond!
Zaterdags zijn we naar de botanische tuinen gegaan om te genieten van heerlijke picknick, in de avond hebben we de zonsondergang vanaf Signall Hill bekeken. Zondag zijn we naar de township Gugulethu gegaan om te gaan braaien(barbecueën) bij Mzoli's. Hier zagen we weer hoe armoede eruit kan zien. Veel mensen proberen in Kaapstad geld te verdienen door te bedelen, of pakken het creatiever aan: parkeerhulp spelen. Toen we bij Mzoli's wilden parkeren werd Sylvana helemaal gek van haar 3 parkeerhulpjes die als een gek om de auto heen gingen rennen om haar te helpen met inparkeren. Mzoli's is een hele ervaring, je kunt er heerlijk braaien en mengen met locals.
Op maandag zijn we naar Muizenberg gereden om te gaan surfen. Dit was echt een toffe ervaring. Het ging niet meteen super goed, toch hebben we een paar golven gepakt.Onze laatste golf was de allervetste, we hadden allebei dezelfde golf en het lukte ons beide om te staan, daar stonden we dan naast elkaar te surfen!!

Afgelopen weekend hebben we goed ingeluid met een avondje stappen. Eerst lekkere cocktails gedronken bij Shimmy's beachclub, toen we er achterkwamen dat de gemiddelde leeftijd rond de veertig lag, zijn we gauw naar Longstreet gegaan om een dansje te wagen in Club 169.
Zaterdag hebben we eventjes uitgeslapen en zijn vervolgens wat gaan ontbijten bij Old Biscuit Mill, hier zullen we zeker vaker komen want het eten is hier oh zo lekker! In de middag hebben we liggen bakken op Clifton beach. Wederom hebben we kunnen zien hoe mooi Kaapstad is, het blijft ons iedere keer weer verbazen.
En dan het aller aller leukste van dit weekend. Zondag ochtend, de wekker ging om 5 uur, we gingen Lions head beklimmen! Langzaamaan werd het al een beetje licht, maar we waren ruim optijd boven om Kaapstad te zien oplichten door de zon. Dit was echt een sportieve overwinning. Daarna zijn we halverwege terug naar Wally's Cave geweest om toffe foto's te maken. Dit was een zware dag, want we zijn allebei kapot van de hike, maar het was het meer dan waard!

En nu is ons weekend weer voorbij en begint er weer een week vol nieuwe avonturen.

Liefs Syl en Jit

p.s. de foto's volgen nog!

1. Mirjam:
    24 april 2017
    Wat een ervaringen zeg en zo super tof dat ik via deze weg een beetje van jullie reis mag mee genieten.
    Bedankt en geniet groetjes Mirjam
  2. Miranda keijzers:
    25 april 2017
    Veel plezier meiden wat een ervaring om mee te maken.
  3. Sylvana en Jitske:
    26 april 2017
    Super leuk dat jullie ons volgen Mirjam en Miranda! :)
  4. Oom Henk:
    27 april 2017
    Mooi verslag! Dit zal een top ervaring zijn voor jullie.