Eindelijk weer een nieuwe update!

18 mei 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hee allemaal,

Hier eindelijk weer een berichtje van ons uit Zuid Afrika! We maken hier iedere dag zoveel mee, de dagen en daarmee ook geweldige ervaringen vliegen voorbij.

We hebben in de afgelopen maand weer heel veel meegemaakt. We zijn op het moment eindelijk aan het wennen aan onze stage in het ziekenhuis. Langzaam aan vinden we ons plekje in het team en beginnen we te ontdekken wat we St. Josephs home zouden kunnen bieden en welke "Westerse" inzichten we graag hier willen delen. Naast dagelijkse therapieën zijn we ook bezig met voorlichtingen en workshops voor de verpleegkundigen. Deze workshops gaan over bijvoorbeeld orale hygiëne, maar ook over gedragsveranderingen na een hersenbeschadiging en hoe daarmee om te gaan. Je kunt zien dat veel hulpverleners hier vanuit hun hart handelen en iedere dag doen wat ze kunnen, maar dat er ook vaak pedagogische en medische kennis mist. Hierdoor is de aanpak vaak heel anders dan wij gewend zijn in Nederland. Dit is soms moeilijk om te zien, vaak willen we ze vertellen dat ze met sommige handelingen meer schade dan goeds aanrichten, maar moeten ook respect hebben voor hun werkwijze. We hopen dan ook dat onze workshops kunnen bijdragen aan een open samenwerking waarin we van elkaar kunnen leren.

Naast onze stage hebben we natuurlijk ook weer heel veel mooie dingen gedaan. Zo is Sylvana samen met onze twee andere studiegenootjes de Gardenroute gaan rijden. Dit is een route door Zuid-Afrika, waarmee je langs de mooiste plekjes rijdt. Op deze route heeft Sylvana de bungeejump gedaan op de hoogste brug van de wereld. Dit was natuurlijk ontzettend eng, maar ook een geweldige overwinning en kick! Daarnaast heeft ze gekajakt op zee en een zipline gedaan in de bossen. ( Je gaat dan via kabelbanen van boom naar boom). In Knysna heeft ze olifanten bewondert en mogen aanraken! Je begrijpt een weekend uit de boekjes, wat een avontuur!

Naast geweldige cultuur is de natuur in Zuid- Afrika adembenemend, we hebben prachtige kilometer lange stranden gezien en hebben de mooie bergen van Stellenbosch mogen  bewonderen. Stellenbosch is een stad net buiten Kaapstad en staat vooral bekend om zijn lekkere wijn en mooie wijnvelden.

Ook zijn we naar de Canal Walk geweest. Dit is de grootste shopping mall in heel Zuidelijk Afrika, waar Jitske haar hart heeft opgehaald in de Dunkin Donuts, hier kun je heerlijke verse donuts eten voor maar een paar rand!  Daarnaast hebben gewinkeld in de Green Market Squire, dit is een winkelgebied waar je allerlei Afrikaanse winkeltjes hebt en ook Afrikaanse kledij kunt shoppen.

Ontbijten kun je heel erg lekker in  Bo Kaap. Je herkent de wijk uit duizenden door hun felgekleurde huisjes en Islamitische karakter.  De inwoners stammen af van de voormalige slaven, in de 18de eeuw vanuit Zuidoost-Azië naar Kaapstad gehaald door de Nederlandse VOC'ers, onder meer afkomstig uit Maleisie, Indie en Indonesie. Tijdens de slavernij was het voor de slaven verboden om kleurige kleding te dragen. De afschaffing van de slavernij in 1838 werd dan ook goed gevierd, dat is de tijd waarop de huizen in de Bo Kaap werden geverfd.

Dit weekend is Sylvana met twee studiegenootjes naar Robbeneiland geweest. Robbeneiland is voornamelijk bekend door Nelson Mandela, oud-president van Zuid-Afrika, verantwoordelijk voor het einde van de Apartheid en rolmodel voor het hele land. Hij bracht 18 jaar van zijn leven door als gevangene op Robbeneiland. In de gevangenis kregen we een rondleiding van een oud- gevangene die heel indrukwekkend vertelde over zijn tijd in de gevangenis en ons een mooie les meegaf. Hij gaf ons mee om wrok niet te koesteren en altijd mensen te vergeven. Het was zo indrukwekkend om te ervaren dat een man die zoveel had meegemaakt, toch zo positief in het leven kon staan en dit op een mooie manier wilde doorgeven aan anderen.

Jitske heeft lekker de rust opgezocht in Company Garden. Midden in het centrum van de stad, tussen de bruisende winkelstraten en enorme wolkenkrabbers, ligt het rustgevende Company Garden waar je lekker kunt relaxen of bijvoorbeeld kunt schaken met levensechte schaakstukken. ( Hier heeft Jitske voor het eerst in haar leven een schaakspel gewonnen:)

Gisteravond zijn we naar het concert van Justin Bieber geweest in het stadion van het WK voetbal. Wat zijn we blij dat we er waren! Het was een geweldige show met vuurwerk, dansers en  oude liedjes van Justin Bieber. We hebben heerlijk gedanst en meegezongen!

Helaas hebben we ook afscheid moeten nemen van onze beide huisgenootjes, op het moment zijn we met zijn tweeën in het appartement. Het is nog niet duidelijk of en wanneer we nieuwe huisgenootjes krijgen, dus we genieten lekker van de rust:)

De foto's volgen nog!

Veel kusjes uit Kaapstad

1. Mirjam:
    18 mei 2017
    Leuk weer om te lezen
  2. Yvette Bremer:
    19 mei 2017
    Heel leuk om te lezen :) veel plezier nog!!